روش های نوین تدریس شماره 2- دريافت مفهوم
روش تدريس استقرايي(دريافت مفهوم = يافته هاي انديشه )
دراين روش معلم اجزاء را از شاگردان دريافت كرده و باطبقه بندي آنها روي تابلو شاگردان را هدايت كرده تا خود به مفهوم اصلي درس دست يابند .
البته مي توان اجزاء را نيز دراختيار شاگردان گذاشت تا خود با طبقه بندي آنها مطابق نمونه ،خود به مفهوم اصلي درس دست يابند .
تـــوجــه: اجزاء بايد براي شاگردان شناخته شده باشد .مثال :بچه ها چند فعل بگويند وبعد بنويسيم.وقتي گفتند:ما دسته بندي مي كنيم وبعد از اينكه دسته بندي كرديم به زمان اشاره مي نویسیم
زمان فعل |
||
گذشته |
حال |
آينده |
خوردم گفتم ديدم شنيدم |
مي نوشتم مي رفتم مي ديدم مي شنيدم |
خواهم ديد خواهم گفت خواهند رفت خواهم نوش |