منابع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی 92-93

در ابتدا تقاضا دارم قبل از هر چیز به نکات ذیل توجه فرمایید
<< توصیه های مهم  نفرات برتر کنکور سراسری روانشناسی، برای شما دوستان >>
  1. زودتر کار انتخاب منابع را به اتمام برسانید. نگذارید سردرگمی بین منابع مختلف معرفی شده وقت شما را هدر دهد. در این کار حتما از کسانی که تازه کنکور داده اند و تجربه بالایی داشته اند و رتبه عالی کسب کرده اند کمک بگیرید.
  2. نیازی نیست تمام منابع را بخوانید. فقط کافیست یک سری منابع  را خیلی خوب بخوانید و بفهمید. فهمیدن و درک کردن در کنکور ارشد روانشناسی واقعا مهم است و داوطلبان باید به این کار توجه کافی داشته باشند.
  3. برای مطالعه دو کار اشتباه است: یکی، بدون برنامه درس خواندن و دیگری، با برنامه ای وسواسی درس خواندن. برنامه تان را طوری تنظیم کنید که متناسب با توانمندی های شما باشد. ابتدا با برنامه ای سبک تر شروع کنید و سپس کم کم ساعت مطالعاتی تان را بالا ببرید. از روش‌های درست و مطمئن برای برنامه ریزی استفاده کنید، آزمون و خطا کردن برای کنکور کارشناسی ارشد کار درستی نیست. 
  4. در مورد استفاده کردن یا نکردن از جزوات دقت کنید. ما هم از جزوات استفاده میکردیم اما در جای خودش. یک دانشجوی تغییر رشته نمیتواند فقط جزوه بخواند. همینطور نمیشود در زمانی کم فقط به سراغ منابع مرجع رفت. باید بتوانیم کتاب های مرجع را در کنار جزوات به خوبی به گونه ای استفاده کنیم که بیشترین بازدهی را برای ما ایجاد کند.
  5. تفریحات و سایر کارهایتان را مدیریت کنید. نمیشود فقط درس خواند و به تفریح نپرداخت. از طرف دیگر هم نمیشود مثل گذشته به تفریح پرداخت و در کنکور رتبه زیر ۲۰ آورد ! این را تجربه ما میگوید. باید در برنامه تان جایی برای تفریحات داشته باشید اما در مورد اینکه چقدر و چگونه تفریح کنید خوب تصمیم گیری کنید.
  6. زبان را خیلی خوب بخوانید. چون درس مهمی است. و باید مورد توجه کافی قرار گیرد. بسیاری از داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی زبان را جدی نمیگیرند. اما این خیلی مهم است که بتوانید زبان را بالای ۵۰ درصد بزنید.
  7. به نظر ما داوطلب کنکور روانشناسی نیاز چندانی به کلاس ندارد. چون کاملا مطالبی حفظ کردنی و فهم شدنی دارد و نیازی به یاد گرفتن فرمول و غیره نیست. حتی درس آمار و روش تحقیق هم فرمول زیادی ندارد. ۱۵ تست آن که به روش تحقیق اختصاص دارد و کاملا حفظی-مفهومی است. از ۵ تست باقی مانده هم شاید فقط یک یا دو تست محاسبه کردنی باشد و آن هم معمولا بسیار ساده است. شاید بهتر باشد به جای ثبت نام در کلاس با مشاوری کار کنید که به شما بگوید چه مطالبی را در چه زمانی، و به چه نحوی، و از چه منبعی بخوانید. این کار سرعت شما را در مطالعه چندین برابر خواهد کرد. به هر حال این کاملا به شما بستگی دارد که بخواهید در کلاس شرکت کنید یا خیر.
  8. پیروز باشید

برای مشاهده منابع به ادامه مطلب مراجعه نمایید

زبان تخصصی روانشناسی

  1. متون روانشناسی به زبان انگلیسی – لیندا لیل (به همراه کتاب کمکی)
  2. متون روانشناسی به زبان انگلیسی – سید محمدی
  3. متون روانشناسی  به زبان انگلیسی انتشارات سمت -کیانوش هاشمیان
  • قرار نیست همه کتابهای بالا را مطالعه کنید. منابع دقیقتر را زمانی میتوان تعیین کرد که سطح کنونی دانش زبان شما مشخص باشد. مثلا بعضی ها بهتر است فقط متون ویکیپدیا را مطالعه کنند و بعضی ها به مطالعات پایه ای هم نیاز دارند.
  • نکته بسیار مهم برای درس زبان در کنکور روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی صنعتی سازمانی، علوم تربیتی و مشاوره؛ این است که بتوانید:متون روانشناسی را با سرعت کافی مطالعه نمایید و به درک درستی از متن هم برسید.
  • ما هم میتوانیم مثل بسیاری از سایتها دهها منبع برای شما معرفی کنیم، اما “جامعیت و مانعیت منابع” میگوید باید با کمترین منابع، عالی ترین نتیجه را کسب کنیم.

روانشناسی رشد

  1. روانشناسی رشد – لورا برک ترجمه سیدمحمدی (۲ جلد – جلد ۱ مهمتر) (منبع اصلی)
  2. روانشناسی ژنتیک – محمود منصور (۲ جلد – جلد ۱ مهمتر است) (منبع اصلی)
  3. نظریه های روانشناسی رشد – ویلیام کرین انتشارات رشد(منبع اصلی)
  4. روانشناسی رشد پوران پژوهش – عبدالحسن فرهنگی
    به طور کلی هم باید به مباحثی که لورا برک مطرح کرده تسلط داشته باشید و هم نظریه های روانشناسی که در کتاب دکتر منصور و ویلیام کرین آمده است. پوران پژوهش در این زمینه شاهکار کرده است.

روانشناسی بالینی

  1. روانشناسی بالینی – فیرس . ترجمه  فیروز بخت (فصل های 5-14 مهمترند) (منبع اصلی)
  2. روانشناسی بالینی – دکتر سعید شاملو
  3. نظریه های رواندرمانی و مشاوره – شفیع آبادی – نشر دانشگاهی
  • در سالهای اخیر سوالاتی که در کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی آمده تا اندازه ای تغییر کرده است. باید مباحث جدیدی را هم بدانیم که از سایر دروس می آیند. با اینحال، همین منابع معرفی شده میتواند بخش زیادی از نیاز های ما را پوشش دهد.

 روانشناسی مرضی

  1. اسیب شناسی روانی – سلیگمن ترجمه سید محمدی1و2  (منبع اصلی)
  2. خلاصه روانپزشکی کاپلان ترجمه رضاعی(جلد 2و گزیده هایی از جلد1و3) (منبع اصلی)
  3. کودکان استثنایی – میلانی فر(منبع اصلی)
  4. روانشناسی مرضی دادستان1و2
  5. کودکان استثنایی – مریم سیف نراقی و نادری
  • استثنایی چند سالی است که اهمیت بیشتری نسبت به مرضی پیدا کرده است.

آمار و روش تحقیق

  1. آمار در علوم تربیتی و روانشناسی – دلاور(یا خلعت‌بری. یک کدام)(منبع اصلی)
  2. روش تحقیق در روانشناسی – دلاور (یا حسن زاده. یک کدام)(منبع اصلی)
  3. جزوه دکتر فراهانی یا استاد سورانی – مدرس دانشگاه و کلاسهای کنکور (اگر در تهران باشید و دوستی از دانشگاه تهران داشته باشید میتوانید به این منبع دسترستی پیدا کنید. شرکت در کلاسهای ایشان باتوجه سطح فعلی تان در درس آمار و روش تحقیق هم توصیه میشود.)

علم والنفس

  1. علم النفس – احدی و بنی جمالی(منبع اصلی)
  2. روانشناسی شخصیت از دیدگاه دانشمندان اسلامی – علی اصغر احمدی (منبع اصلی)
  3. علم النفس سنجش تکمیلی
  • نظریه های ملاصدرا و سهروردی در علم النفس چند سالی است که اهمیت پیدا کرده.
  • تسلط به تستهای سالهای گذشته بسیار مهم است.

روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان

  1. روانشناسی فیزیولوژیک – خداپناهی(منبع اصلی)
  2. انگیزش و هیجان – خداپناهی(منبع اصلی)
  3. انگیزش و هیجان – مارشال ریو – ترجمه سید محمدی
  4. روانشناسی فیزیولوژیک انتشارات سنجش تکمیلی
  • و در پایان: از نقش انکار ناپذیر “انگیزه” در موفقیت تحصیلی و راه‌های افزایش و مدیریت آن غافل نشوید. 

در صورت داشمت هرگونه سوال میتوانید با ما از طریق نظرات در تماس یاشید و یا سوال خود را به آدرس : mahdi.arkhodi@gmail.com بفرستید

mahdiarkhodi

افتخارم این است که یک معلم هستم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =