اشتراک گذاری جدید ترین یافته ها در روانشناسی تربیتی

روش های نوین تدریس شماره 1 – بارش فکری

روش بارش فكري ( بارش مغزي ،يورش فكري ،طوفان فكري) : (براي پرورش خلاقيت هم به كار مي رود .)

مراحل:

1) مقدمه چيني ومعرفي درس >— صرفا توسط معلم انجام مي شود >— براي توليد فكر وذهن (دراينجا معلم براي اينكه ذهن وفكر دانش آموزان را آماده نمايدبامقدمه چيني كه انجام    مي دهد درس رابراي دانش آموزان معرفي مي كند .)

2) طرح مسئله يا سوال اصلي درس (سوالي طرح مي كند كه به موضوع  اصلي درس مربوط بوده و پاسخ واگرا داشته باشد)

3) تفكر فردي وارائه نظر توسط يكايك دانش آموزان وثبت روي تابلو يا تخته .( يكايك دانش آموزانروي سوال طرح شده چند لحظه اي فكر مي كنند وپاسخ به نظر رسيده را براي خود يادداشت مي كنندوپس از اتمام فرصت تفكر يكايك دانش آموزان پاسخ به نظر رسيده خود را روي تابلو ثبت مي نمايند . )

قوانين مرحله بارش :

الف)انتقاد وقضاوت ممنوع

 ب)خود سانسوري ممنوع(هركس هرفكري دارد بيان كندولو اشتباه باشد ،اشكالي نداردوبايد ثبت شود)

ج)تجزيه وتركيب نظرات ديگران آزاد

4)نقد وبررسي نظرات ارائه شده توسط شاگردان(درحين ثبت نظرات يكايك دانش آموزان روي تابلو شاگردان باتجزيه وتركيب هايي كه انجام مي دهند وبا ارائه دلايل قانع كننده خود پاسخها را رد يا تاييد مي كنند .)

5)جمع بندي (درپايان معلم بانظمي كه به مطالب مي دهد وبا استفاده ازمهارت خود در جمع بندي پس از رفع اشكالات احتمالي مطالب را جمع بندي مي كند .)

یک نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + سه =